1. Ana Sayfa
  2. Bilim

0

Yeni Bir Hastalık Başlayabilir mi? Tibet Buzullarında Yaklaşık 1.000 Yeni Mikrop Türü Keşfedildi! Bilim insanları küresel ısınma nedeniyle erimekte olan Tibet Platosu’nda yeni bir araştırma ile birlikte 1.000 civarında yeni mikrop türü belirlediklerini aktardı. Yeni hastalıkların başlaması için kötü bir neden olabilir.

Araştırma ekibi yazısında, “Buzulların yüzeyleri bakteriler, algler, arkeler, mantarlar ve diğer mikroökaryotlar dahil olmak üzere çeşitli yaşam dizilerini destekliyor. Mikroorganizmalar bu aşırı koşullara uyum sağlama ve hayati ekolojik süreçlere katkıda bulunma yeteneğini göstermiştir” diye yazmış.

“Bu buzullar, geçmişten gelen mikroorganizmaların bir kaydı olarak da hareket edebilir, eski (10.000 yıldan daha eski) havadaki mikroorganizmalar başarıyla canlandırılabilir. Bu nedenle, buzul mikrobiyomu aynı zamanda gezegenimizdeki mikrobiyal yaşamın paha biçilmez bir kronolojisini oluşturmaktadır.”

Araştırmacılar belirli bir buzul grubu üzerinde yoğunlaştılar – Tibet Platosu. Bu 2,5 milyon kilometrekarelik bölge, Asya’daki çevre bölgeler için önemli bir su kaynağı. Özellikle iklim değişikliğinden etkilenmiş ve buzulların yüzde 80’inden fazlası geri çekilmeye başlamıştır.

Yeni Bir Hastalık Başlayabilir mi?

Sadece hangi mikropların orada olduğunu bilmek bizim için önemli değil (buzlar eridikçe insanlar ve ekosistem için bir sorun olma ihtimaline karşı), aynı zamanda şu anda hangi türlerin orada olduğunu not etmezsek, iklim değişikliği yakında onları tarihe kaybedebilir. Lanzhou Üniversitesi ekolojisti Yongqin Liu liderliğindeki ekip, makalelerinde “Burada, bildiğimiz kadarıyla, 3.241 genom ve metagenom tarafından bir araya getirilmiş genom ve 85 Tibet buzul metagenomundan ve 883 ekili izolattan 25 milyon gereksiz olmayan proteinden oluşan buzul ekosistemleri için özel genom ve gen kataloğunu sunuyoruz” diyor.

Araştırmacılar, 2016 ve 2020 yılları arasında 21 Tibet buzulundan kar, buz ve tozu örnekleyerek devasa bir çaba sarf ettiler. Mevcut tüm genetik materyali toplamak için örnekler üzerinde metagenomik yöntemler kullandılar; Ayrıca, mikropların bir kısmını, onlar hakkında daha fazla bilgi edinmek ve genomlarının daha yüksek bir oranını elde etmek için bir laboratuarda kültüre aldılar. Heyecan verici bir şekilde, genomların yüzde 82’si yeni türlerdi. Türlerin yüzde 11’i sadece bir buzulda bulunurken, yüzde 10’u incelenen neredeyse tüm buzullarda bulunuyordu.

Proje, araştırmacıların ‘Tibet Buzul Genomu ve Geni’ (TG2G) kataloğu olarak adlandırdıkları şey haline geldi ve umarım bu, daha fazla tür bulundukça yeni eklemelerle gelecekte araştırmacılar için yararlı olacaktır.

Araştırma Nature Biotechnology’de yayınlandı.